Tecnologies per a la innovació docent

Data: 
30-11-2017 09.00 a 14.00
Lloc: 
Sala d'Actes, Parc Mediterrani de la Tecnologia, UOC, Av. Carl Friedrich Gauss 5, Castelldefels

La innovació docent és la traducció pràctica d'idees en nous sistemes i interaccions socials. Té per propòsit la introducció i la contínua actualització de millores en el procés d'aprenentatge dels estudiants i en la qualitat de la docència.

Per innovar en el camp docent és imprescindible repensar els mètodes i les eines educatives, fomentar l'educació digital i fer ús de les possibilitats que ofereixen les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) per millorar tant la qualitat de l'ensenyament com el prestigi, la visibilitat i la competitivitat d'aquest.

L'ús de metodologies pedagògiques innovadores, com ara la gamificació, el flipped learning (o aula invertida), els MOOC, el model BYOD... són només alguns exemples de com l'aprenentatge es recolza en les TIC per adaptar-se als canvis d'una societat cada vegada més digital.

En aquest context, les universitats tenen la responsabilitat d'impulsar la innovació en l'aprenentatge, alhora que els departaments TIC han de poder donar suport a tecnologies que facilitin aquesta innovació en l'àmbit educatiu; col·laborant amb els responsables docents en el desenvolupament de noves competències i proporcionant les eines necessàries per assolir un model d'excel·lència docent.

El propòsit de la TSIUC'17 és d'una banda mostrar les tendències i aplicacions de les TIC en el procés d'aprenentatge i, de l'altra, conèixer tant experiències de docència innovadores com necessitats futures.


Agenda
 

9.00Lliurament de la documentació
9.15Benvinguda
Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge, UOC
Miquel Puig, director general del CSUC
9.45Sessió I. Moderador: Emili Rubió, UOC

Canvi educatiu i canvi tecnològic: què cal aprendre i com
Eduard Vallory, responsable del programa per al desenvolupament professional dels mestres i director d'Escola Nova 21

L'alfabetització tecnomediàtica en la transició cap als nous models educatius. Com s'està gestant el canvi de paradigma docent a través de les tecnologies
Manel Jiménez Morales, UPF

Les possibilitats del Machine Learning, el big data i el Blockchain en la docència universitària
Francesc Balagué, Akoranga
11.30Descans
12.00Sessió II. Moderador: Dídac López, UdG

El desenvolupament de la CDD en la formació inicial del professorat en entorns 3D. El projecte SIMUL@B.
Mercè Gisbert, URV

Projecte Botter, un prototip basat en IOT per millorar l'experiència educativa online
Xavier Aracil, eLearn Center UOC

Les phablets com a recurs per a la docència presencial
Joan Guàrdia i Carme Pineda, UB

L'experimentació a baix cost
Mercè Oller i Rolando Chacón, UPC
RAVADA VDI. Redescobrint els escriptoris virtuals
Francesc Guasch i Fernando Verdugo, UPC

Innovació docent i tecnologies associades a l’Escola d’Enginyeria de la UAB
Daniel Franco, UAB

Xarxes Socials en Educació i Salut, una anàlisi crítica
Marc de San Pedro, Fundació TIC Salut i Social. Generalitat de Catalunya
13.45Cloenda
Antoni Elias, catedràtic de la UPC
Xavier Peiró, director de Serveis TIC del CSUC

 

Lloc

 

Sala d'Actes
Parc Mediterrani de la Tecnologia
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Av. Carl Friedrich Gauss, 5
Castelldefels

 

Inscripció
 

L'assistència a aquesta jornada és gratuïta però cal inscriure's a través del formulari d'inscripció ja que les places són limitades.


Ponents
 

Xavi Aracil és enginyer de programari a l'eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Dins el Laboratori d'Experimentació de l'eLearn Center, s'encarrega de gestionar i desenvolupar projectes tecnològics d'innovació docent. També gestiona el repositori de Learning Analytics de l'eLearn Center, proveint d'un servei de dades a la comunitat docent i recercaire de la universitat.

Francesc Balagué és doctor en multimèdia educativa per la Universitat de Barcelona, mestre d'educació primària i psicopedagog. Té una dilatada experiència en el camp de la docència, la formació i la innovació educativa. Com a emprenedor, va fundar Wonference, una plataforma online d'organització i gestió de congressos científics, entre d'altres projectes. És autor de diverses publicacions i manté actius diferents blogs, entre ells Akoranga (akoranga.org). Actualment és consultor d'innovació educativa i formador a l'institut de formació continua IL3 de la Universitat de Barcelona.

Daniel Franco és enginyer informàtic i doctor per la UAB, professor titular de la UAB, actualment és director de l'Escola d'Enginyeria de la UAB. És especialista en computació d'altes prestacions, big data i cloud computing, sensors i Internet of Things. Impulsor d'iniciatives al voltant del vehicle autònom com a camp multidisciplinar, l'emprenedoria, els models d'innovació oberta basats en living labs i la innovació social i economia circular mitjançant fab labs.

Mercè Gisbert és catedràtica de Tecnologia Educativa de la Universitat Rovira i Virgili. Coordinadora a la URV del Doctorat en Tecnologia Educativa. IP de l'Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Les seves línies d'investigació prioritàries s'emmarquen en la formació continuada del professorat, la formació a distància i les tecnologies de la informació i comunicació aplicades a l'educació: Pupitre, SIMUL@ i SIMUL@B. Ha estat directora de l'Institut de Ciències de l'Educació, vicerectora de Política Docent i EEES, i membre del Consell Escolar de Catalunya. Actualment és membre del Consell Nacional de la Cultura i les Arts de Catalunya.

Joan Guàrdia Olmos és catedràtic en Psicologia de la Universitat de Barcelona (UB). Màster d'Statistical Data Analysis a la University of Essex. Coordinador del Grup d'Innovació Docent GID-UB/11 i del Grup de Recerca Consolidada SGR 356 2014. Investigador principal de més de 20 projectes de recerca competitius i més de 30 d'innovació docent. Ha propiciat més de 30 convenis de transferència gestionats per la Fundació Bosch Gimpera. Avaluador de diverses agències de qualitat, de revistes indexades a Scopus i Thomson Reuter. Membre de comitès editorials i revisor de diverses revistes indexades. Membre de l'Institut de Neurociències i de l'Institut de la Complexitat (UBIC), ambdós de la UB. Els treballs es poden classificar en l'àmbit de la Neurociència Quantitativa i Computacional. IP del grup d'innovació docent Consolidat UB/11 Grup d'Aprenentatge d'Estadistica en Alit.

Francesc Guasch és enginyer informàtic i màster en Programari Lliure. Actualment treballa als Serveis Informàtics de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) a la UPC. És responsable dels Serveis TIC per a la docència. Especialista en Programari Lliure, seguretat, xarxes i sistemes.
Fernando Verdugo és enginyer en Electrònica, enginyer tècnic industrial i postgrau en Programari Lliure. Actualment treballa als Serveis Informàtics de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) a la UPC. És responsable dels Serveis TIC per a la docència. Especialista en Programari Lliure, seguretat, xarxes i sistemes.

Manel Jiménez Morales és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona, i és doctorat en Comunicació Social per la UPF, d'on és membre docent i investigador des de l'any 2000. Ha estat guionista, productor i realitzador de diversos projectes cinematogràfics i televisius, així com de programes culturals. Compta amb diverses estades de recerca internacionals (Universitat d'Oxford, UCLA, British Film Institute) i ha impartit docència en diverses universitats britàniques i alemanyes. El 2013 va engegar el desenvolupament de l'estratègia de MOOCs i nous formats educatius a la UPF, com a responsable per la incorporació de les noves tecnologies a la docència. Des de 2016 és també director acadèmic del CLIK (Center for Learning Innovation and Knowledge) a la UPF.

Mercè Oller Aubia és llicenciada en Informàtica per la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) i postgraduada en el "Màster en Direcció i Gestió de Sistemes i Tecnologies de la Informació" per la UOC (Universitat Oberta de Catalunya). Actualment és la responsable de la Unitat de Serveis TIC de l'Àmbit de Camins de la UPC i membre del Consell Tècnic de les TIC de la UPC.

Carme Pineda Teixidó és enginyera Informàtica per la UPC, màster en Gestió de les Tecnologies de la Informació per la URL (La Salle) i postgrau en Desenvolupament de Competències Directives i d'Innovació per la School of Professional and Executive Development de la UPC. Cursos d'especialització d'Administració i Sintonització de Sistemes Operatius i Aplicacions Distribuïdes OSI i Internet, dins del programa de Postgrau Arquitectura del Procesador, Sistemas Operativos y Redes Distribuidas de la UPC. Certificada com a Professional Scrum Màster. Actualment és cap de la Unitat d'Informàtica del Campus Mundet de la UB, directora del projecte Gestió ICE per a la gestió de les activitats realitzades per l'Institut de Ciències de l'Educació de la UB i col·laboradora del grup d'innovació docent Consolidat UB/11 Grup d'Aprenentatge d'Estadistica en Alit.

Marc de San Pedro és responsable de formació i docència a la Fundació TIC Salut i Social de la Generalitat de Catalunya. Coordinador de la Càtedra TIC i Salut de Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Membre de la Societat Catalana de Salut Digital. Actualment cursant el doctorat en Salut, Benestar i Qualitat de Vida a la UVic-UCC.

Eduard Vallory és director d'Escola Nova 21 i és responsable d'un programa per al desenvolupament professional dels mestres per encàrrec de la Generalitat. És doctor en Ciències Polítiques i Socials per la Universitat Pompeu Fabra, màster en Ciències Socials per la Universitat de Chicago i llicenciat en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Ha estat investigador visitant de la New York University (2013-14), després de ser director de la Barcelona Graduate School of Economics (2006-2012). Des del 2014 presideix el Centre UNESCO de Catalunya.


Col·laboren
 

Blackboard Inc.

Universitat Oberta de Catalunya (UOC)