CSUC

La TSIUC'21 debat sobre el paper de les TIC en l'estratègia de les universitats

El 30 de novembre ha tingut lloc la 22a edició de la Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya (TSIUC) que enguany ha tractat sobre "Les TIC en l'estratègia de les universitats” i s'ha retransmès en directe a través del canal YouTube del CSUC.

Aquesta edició de la TSIUC ha consistit en una taula rodona dedicada a mostrar quin lloc ocupen les TIC dins l'estratègia des les universitats, quin tipus de model de govern TIC tenen i quin rol hi juguen. 

El presentador i conductor d'aquesta TSIUC'21 ha estat Ricard Mateu, director de l'Àrea de Tecnologia de la UOC. Mateu ha donat pas a la benvinguda que ha comptat amb la presència de Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida, i Montse Soler, directora general del CSUC.

El rector de la Universitat de Lleida ha destacat que "durant la pandèmia, els serveis informàtics de les universitats han pres un paper protagonista i han estat sotmesos a molta pressió, però gràcies al seu compromís s'ha aconseguit entre tots que no es perdés cap curs". Puy ha comentat també que "la digitalització ha de ser una manera integral de repensar els procediments i les eines sense deixar enrere a ningú". Per últim, el rector de la UdL s'ha referit al poder que concentren les TIC "que les converteix en grans amenaces per a la seguretat de les organitzacions i la societat en general". 

Per la seva banda, Montse Soler ha agraït als ponents, organitzadors i assistents la seva presència a la TSIUC. Soler ha començat el seu parlament referint-se a la recomanació que fa Gartner als CIO de l'educació superior quan identifica les principals tendències tecnològiques de 2021 i quan destaca el concepte de l'experiència de l'estudiant. I és que per a Soler, "les TIC, com s'ha vist durant el 2020 i aquest 2021, han estat la clau per poder continuar amb l'activitat universitària", i assegura que continuaran sent "el centre d'atenció a l'hora de resoldre noves necessitats d'innovació i adaptació" en el futur. 

Soler ha destacat també que "ara, la universitat ha de ser tot el que era, amb tots els atributs i propietats que sempre ha tingut, però a més ara la universitat ha de ser digital". I el fet de "ser digital és més que copiar els processos que fem manualment per fer-los informàticament, ha de servir per dur a terme activitats noves, que transformin la manera de treballar, estudiar, aprendre i interactuar". Per això, ha continuat la directora general del CSUC, "els avui presents teniu més protagonisme que mai en l'organització universitària, ja que heu de ser el centre de la innovació per millorar l'experiència de l'alumnat i per contribuir amb força al prestigi de la institució".     

A continuació, s'ha iniciat la taula rodona, moderada per Fabrizio Magnani, Senior Executive Partner a Gartner, que ha comptat amb la participació de Marga Bonmatí, vicegerenta de Transformació Digital i Dades de la UB; Mercè Cabo, vicegerenta de Serveis, Tecnologia i Recursos d'Informació de la UPF; Marta Oliva, coordinadora de Transformació Digital de la UdL; Jordi Duch, adjunt per a Tecnologies de la Informació i la Comunicació de la URV; Joan Busquiel, director de l'Àrea TIC de la UVic-UCC, i Emili Rubió, vicegerent d'Operacions de la UOC.

Abans de començar el debat, Magnani ha fet una introducció a la temàtica de la taula rodona per mostrar la importància de la digitalització, de la tecnologia comparada amb la capacitat que tenen els usuaris per utilitzar-la, de la necessitat de re-invenció del model d'aprenentatge, la inversió en TIC i la seva despesa en l'educació superior, entre d'altres aspectes.

Tot seguit, el debat s'ha iniciat preguntant als ponents quin és el seu rol respecte a la definició de l'estratègia de la seva universitat i com incideixen les TIC en aquesta estratègia. Després, el moderador ha preguntat a cadascun dels ponents aspectes concrets i quina visió tenen dins la seva universitat, com ara el model de governança, la priorització dels projectes TIC, com assegurar la gestió dels serveis informàtics, el desenvolupament de les competències digitals, la implementació de la metodologia Agile i com incrementa la tecnologia la competitivitat a la universitat. La taula rodona ha finalitzat amb un debat obert on els assistents han pogut traslladar les seves inquietuds, dubtes i comentaris als ponents.

A la cloenda, Faraón Llorens, director de la Càtedra Santander-UA de Transformació Digital, ha parlat sobre el concepte de maduresa digital entesa "no només com a tecnologia sinó com la suma de transformació, innovació, gestió i govern digitals". Per això, Llorens ha afirmat que "ha de ser objectiu de totes les universitats incrementar aquesta maduresa digital per respondre de forma àgil als reptes que es plantegin en un futur de canvi constant", i per aconseguir aquest increment cal "l'optimització de processos amb la digitalització, implantar propostes de transformació digital i bones pràctiques de govern de les TIC". Llorens també ha destacat que "l'equip rectoral ha de ser el màxim responsable i impulsor del govern de les TIC i de l'estratègia digital".  

La TSIUC'21 ha estat possible gràcies a la feina duta a terme pel seu comitè de programa, format per Mercè Oller (UPC), Àlex Ballesté (UdL), Ricard Mateu (UOC), Caterina Parals, Xavier Peiró i Gorka Roldan (CSUC), i la col·laboració de la UdL com a universitat amfitriona.

A continuació, trobareu el vídeo d'aquesta 22a edició de la TSIUC. 

  • Compartir:
  • #
  • #
  • #