CSUC

El BCN eMotorsport presenta CAT17x, el monoplaça amb què participarà a la Formula Student

Després de mesos de treball, el BCN eMotorsport ha mostrat el nou monoplaça amb què competirà aquest estiu a la major competició automovilística universitària, la Formula Student. Es tracta del CAT17x, el quart cotxe de fusió d'aquest equip, capaç de competir tant en proves manuals com sense conductor.

Format per estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC, BCN eMotorsport va ser el primer equip espanyol que va dissenyar i fabricar un monoplaça elèctric.

A la temporada 2023-2024, va participar en tres de les competicions més prestigioses d'Europa: la Formula Student Àustria al Red Bull Ring, la Formula Student Espanya al Circuit de Barcelona-Catalunya i la Formula Student Alemanya al Hockenheimring.

Després d'aconseguir la primera posició a la categoria sense conductor a Montmeló, l'equip tornarà a competir als mateixos circuits buscant superar els bons resultats assolits amb el CAT16x.

Com és el CAT17x?

La quarta generació de cotxe de fusió, capaç de competir tant en la categoria de vehicles elèctrics manuals com en la d'autònoms, incorpora nombroses millores tant en la part mecànica com en l'elèctrica.

  • Xassís: Nova geometria del monocasc, més compacta i lleugera, amb un nou mètode de fabricació modular mitjançant motlles de fibra de carboni (7 motlles en total).
  • Dinàmica: Nou sistema de suspensió. S'ha passat del concepte four-corner a una suspensió desacoblada, que permet ajustar la rigidesa de manera independent del moviment vertical i la inclinació lateral del cotxe en moviment.
  • Aerodinàmica: Nou paquet aerodinàmic que incrementa el coeficient SCL fins a 5,2, generant aproximadament 160 kg de càrrega aerodinàmica a 80 km/h. També s'ha reposicionat el radiador, duplicant el cabal d'aire rebut.
  • Electrònica: Simplificació del cablejat intern i redistribució dels components. S’ha realitzat un testatge exhaustiu abans del muntatge per garantir-ne la fiabilitat.
  • Powertrain: Redisseny de la bateria. S’ha eliminat la bateria de baix voltatge mitjançant la incorporació d’un convertidor DC-DC capaç de transformar l’alt voltatge en baix. S’ha augmentat la capacitat de regeneració i s’han desenvolupat nous algorismes de control com ara torque vectoring, control de potència i control de tracció.
  • Control i percepció: Nou sensor LiDAR, que s’ha traslladat de l’aleró davanter a l’arc d’antivolcament, millorant-ne la protecció i l’angle de visió, com es mostra a la galeria d'imatges. A més, s’han implementat nous algorismes per optimitzar el temps per volta en mode autònom.

Com hi contribueix el CSUC?

L’equip BCN eMotorsport va utilitzar el més de 85.000 hores computacionals per fer les simulacions necessàries pel desenvolupament del seu prototip. Des de fa més de 10 anys, reben el suport del servei de supercomputació del CSUC per les tasques de disseny i desenvolupament, usant programes com ara OpenFOAM per determinar el comportament aerodinàmic del vehicle.

 

Albert del Rio, team leader de l'equip, durant la presentació del CAT17x.

Els sensors (LiDAR) permeten que el CAT17x percebi l'entorn com es mostra a temps real a l'auditori.

Tot l'equip BCN eMotorsport a la presentació del seu monoplaça.

El CAT17x, dalt l'escenari de la Sala d'Actes de l'ETSEIB.

Detall dels patrocinadors, com el CSUC per a les simulacions.

  • Compartir:
  • #
  • #
  • #