CSUC

Oberta la crida de ponències per a la TAC'23!

S'obre la crida de proposta de ponències per a la 27a edició de la Trobada de l'Anella Científica (TAC'23), que enguany se celebrarà el 20 de juny a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i tractarà sobre la intel·ligència artificial. Les persones interessades a participar-hi amb una ponència poden enviar la seva proposta a promocio@csuc.cat abans del 30 d'abril, incloent títol, ponent i breu resum del contingut.

En els darrers mesos, la popularització de la intel·ligència artificial generativa ChatGPT ha comportat un accés gratuït i fàcil d'usar a una tecnologia que, fins fa uns anys, ens semblava llunyana i misteriosa, representada en pel·lícules com ara Blade Runner o 2001: Una odissea a l'espai.

La història de la intel·ligència artificial (IA) es remunta als anys 50, quan es van desenvolupar els primers algorismes i programes d'ordinador que imitaven el pensament humà. De fet, el terme "intel·ligència artificial" apareix per primer cop el 1956 en un taller d'estiu del Dartmouth College, als Estats Units, considerat com l'esdeveniment fundacional de la intel·ligència artificial com a camp de recerca.

Avui dia, sovint sense ser-ne conscients, la IA s'ha colat a la nostra vida quotidiana, com ara els assistents virtuals, els automòbils autònoms, la presa de decisions basada en l'anàlisi de grans conjunts de dades, el reconeixement facial o els sistemes de recomanació personalitzada de productes o serveis, entre altres.

Malgrat fa anys que des del sistema universitari i de recerca es treballa en el desenvolupament d'aquestes tecnologies vinculades a la IA, que han estat incorporades per les institucions en les seves tasques de gestió, comunicació... mica en mica s'obren nous debats relacionats amb el seu ús. De les primeres eines senzilles impulsades per la intel·ligència artificial com ara els bots de conversa o el programari de detecció de plagi, s'està evolucionant a noves aplicacions que responen preguntes acadèmiques, qualifiquen tasques, recomanen classes i fins i tot ensenyen.

En paraules de la UNESCO, la Intel·ligència Artificial proporciona el potencial necessari per abordar alguns dels reptes més grans de l'educació actual, innovar les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge i accelerar el progrés per a la consecució d'una educació de qualitat (ODS 4). No obstant això, els desenvolupaments tecnològics ràpids comporten inevitablement múltiples riscos i desafiaments, que fins ara han superat els debats polítics, ètics i els marcs reguladors.

L'objectiu de la 27a edició de la Trobada de l'Anella Científica és precisament abordar, des de les institucions que fan recerca i docència, les oportunitats i els riscos de l'ús de la IA, així com intercanviar experiències i coneixement.

  • Compartir:
  • #
  • #
  • #